شیمی عکاسی:درسال2012 یکی از ستارگان نام اشنای هالیوود -درمراسم جایزه موسیقی بیلبوردذ-دست به نمایش اجرای جدیدی زد  که اقتباسی  بر اساس  اثر جاودانی "سفر به ماه " - ملی‌یس  - طراحی شده بود!به آثار و زندگی (ملی‌یس ) بارها در فیلم، تلویزیون و ادبیات اشاره شده است:در سال ۱۹۵۲ در فیلم ملیس بزرگ، زندگی ژرژ ملی‌یس در یک بیودراما به کارگردانی ژرژ فرانژو حکایت می‌شود. در این فیلم آندره ملی‌یس ایفاگر نقش پدرش است.
ماری ژرژ ژان ملی‌یس شعبده باز و فیلمساز فرانسوی بود. شهرت او به سبب نوآوری‌هایش هم در شیوه روایت فیلم و هم در تکنیک‌های نوین فیلمسازی در سال‌های اولیه ظهور سینما است. ملی‌یس نوآوری‌های فراوانی در استفاده از جلوه‌های ویژه داشت. در سال ۱۸۹۶ او به صورت اتفاقی استاپ تریک را کشف کرد. ملی‌یس نقش مهمی در ابداع و تکمیل برخی از نخستین نمونه‌های جلوه‌های ویژه داشت؛ نوردهی چندگانه(
در این حالت که برای مثال بر روی یک قطعه فیلم انجام شود، دو تصویر بر روی هم افتاده و جلوه‌ی بصری ویژه‌ای به تصویر می‌دهد. این تکنیک برای ایجاد تصاویر شبه مانند و یا اضافه کردن چیزی یا کسی به تصویر زمینه استفاده می‌شود.)، تصویربرداری زمان‌گریز، دیزالو ( در این فن تصویر «الف» تدریجاً محو می‌شود و تصویر «ب» جای آن را می‌گیرد. از دیزالو برای نشان دادن گذر زمان استفده می‌شود )و فیلم رنگی (رنگ آمیزی دستی فریم به فریم فیلم‌ها) از تکنیک‌هایی بودند که ملی‌یس در فیلم‌هایش استفاده می‌کرد. به سبب توانایی غیرقابل انکار ملی‌یس در دستکاری کردن واقعیت در فیلم‌هایش او را نخستین جادوگر سینما دانسته‌اند.
درعکس بالا:ملی‌یس، روی صحنه در تماشاخانه روبرت هودین (استار فیلم ۸۰, ۱۸۹۶) دیده میشود.

پرونده:Le Voyage dans la lune (1902).webm
شیمی عکاسی:دو فیلم بسیار مشهور او عبارتند از سفری به ماه (این فیلم چهارده دقیقه‌ای تا آن زمان طولانی ترین فیلم ملی‌یس بود و ۱۰،۰۰۰ فرانک هزینه تولید در برداشت. فیلم در فرانسه و در سراسر جهان به موفقیت عظیمی رسید. ) و سفر غیر ممکن (۱۹۰۴). در هر دوی این آثار داستان بر محور سفرهای فضایی عجیب و سورئال شبیه به آثار ژول ورن می‌گردد.
ا
این دو اثر که در زمره مهم ترین فیلم علمی- تخیلی نخستین به شمار می‌روند، در حقیقت به سینمای فانتزی نزدیک تر است. با نگاهی به فیلم ملک شیطان (۱۸۹۶) می‌توان ملی‌یس را از پیشگامان سینمای وحشت دانست. به حقیقت می‌توان ملی یس را فرمانروای عصر نوین فیلمسازی وبنیانگذار انقلاب فرهنگی ودگرگون گرایی واستفاده از ایده‌های خلاق وپویا در عرصهٔ فیلمساز ی دانست.